Vilken yoga ska jag välja?

Hur hittar jag rätt i ”YOGA-djungeln” ?
Hur ska man veta vilken YOGA som är bäst för just mig??!!

Kanske du undrar: Varför finns det så många olika sorters yoga?
Då brukar jag svara: Yoga är som Musik. Det finns en variant för alla.
Eftersom alla individer är olika och unika, så gillar vi olika och unika upplevelser. Därför har yogan utveckats under århundraden till att det finns en yoga som passar just dig.
Prova dig fram tills du hittar DIN favorityoga! Det är enda sättet. Var snäll mot dig själv när du väljer.

Det bästa är att prova, men ställ Dig gärna några frågor först om vilket mål just Du har med Din yogautövning.

Det kan också vara så att man har olika behov och tycker om olika yogaformer i olika livsfaser.

Förslagsvis kan du testa  de vanligaste på marknaden, som t.ex.

Kundaliniyoga

Djupgående , meditativa, terapeutiska lugna och den del dynamiska rörelser
Passar de flesta och är världens vanligaste Yogaform

MediYoga = medicinsk yoga

MediYoga både förebygger ohälsa och rehabiliterar kroppsliga och mentala obalanser i självläkningssystemet.

Rörelser utvalda för att passa de allra flesta kroppar och baseras på medicinsk forskning.
MediYogan är ett självläkningssystem som passar dig som aldrig någonsin provat yoga förut, eller dig som vill komma tillbaka till yogan efter uppehåll.
Eller kanske dig, som hamnat i prestationstankar i andra yogaformer. Eller… vem som helst.

Klasserna passar alla åldrar, och är bra för dig som aldrig provat förut eller för dig som vill komma igång.

MediYoga baseras på Kundaliniyogan utan att följa Kundaliniyogans strikta system.
Djupgående terapeutiska lugna rörelser
Urvalet av rörelserna baseras på medicinsk forskning.
Passar de flesta, fokus på djupandning och man arbetar sig igenom kroppen och sinnet inifrån

MediYoga Hormon

Mjuk och kraftfull yoga som vitaliserar och balanserar hormonsystemet med inriktning på stresshormoner. Hormoner i balans är nyckeln till vårt välbefinnande samt påverkar starkt humör, tankeförmåga, energinivå och lust. Övningar som ökar livskraft och livsglädje! Passar dig som provat MediYoga förut eller är starkt motiverad att ta tag i din egen relation till stressreaktioner.Med inriktning på bålstabilitet med fokus på de tre nedersta kraftområdena i kroppen (chakra 1-3)

poweryoga/ChiYoga /YangYoga

en light-variant av ashtanga med inblandning av en del HahtaYoga. Passar de flesta, men lite tuffare och dynamiskt på ett mjukt sätt, med fokus på ujjaj-andning och solhälsningar samt smidighet och styrka

YinYoga

YinYoga  gör man mycket långsamt som en sorts djupgående stretch, där man ligger eller sitter helt stilla i en position ca 3-5 minuter, passar alla människor och kroppar. Den hjälper mot ryggvärk, nackproblem och motverkar stressrelaterade prestationstankar.. Yinyogan öppnar sakta upp stela höfter, minskar spänningar runt bäcken,, baksidor av ben blir smidigare och dessutom blir ryggraden mer flexibel. I yinyoga är det bindväven som stimuleras och töjs. Bindväv finns i hela kroppen och håller samman samtliga organ och muskler. Bindväven påverkas starkt vid olika stressreaktioner, så denna yogaform är bra mot stress, eftersom det även ingår meditation och övningar i medveten närvaro

VattenYoga

Yogainpirerade övningar som utförs i 34-gradig varmattenbassäng. Passar för rehab och förebyggande om du vill träna extra skonsamt.

Du blir omsluten av 34-gradigt vatten och får fokusera inåt i din kropp med alla sinnen närvarande i VarmvattenYoga på Hemsebadet.
Lugna mjuka, inkännande och skonsamma rörelser utföres efter varje individs förmåga på vattnets och deltagarnas villkor.
Pedagogiken bygger på Yogiska gamla traditioner sammanvävt med Metoden Antigymnastik, där vi tar hänsyn till muskelkedjornas samband och deltagaren får öva inkännande och kroppsmedvetenhet i samspel med medveten andning i det varma vattnet.

Passar Alla kroppar!

Pilates

Pilates är en träningsmetod som kombinerar styrketräning, stretch och yoga. Effekten blir ofta bålstabilitet, balans och styrka. Ända sedan 1920-talet har pilates varit ett sätt för dansare och artister att bygga upp smidighet och styrka. Träningen består av en serie övningar som i grunden utförs på matta. Varje övning tränar flera muskelgrupper samtidigt. Syftet är att bygga upp ett starkt och flexibelt muskelparti kring kroppens mitt. Framförallt gäller detta, ”powerhouse”, mage och rygg, som är ovärderlig för figur, hållning och de problem som ett stillasittande liv för med sig. Fördelen med pilates är att kroppen blir både stark och smidig och att det är en träningsform som passar alla, oavsett kroppsform eller ålder. Viktigast är kanske själva inställningen, att det handlar lika mycket om tankekraft som fysisk styrka. Pilates handlar om koncentration och andningsteknik, muskelförlängning och uthållighet, avspänning och balans.

Marita är utbildad Pilatespedagog hos Elisabet Prag (f.d. Davidsson) har praktiserat Pilatesmetoden sedan 1984, i olika inriktningar, men huvudsakligen Classical Pilates. Elisabet har studerat på Balettakademien i Göteborg och på London Contemporary Dance School, The Place.
Passus: ”s.k. pilates-boll” är något som senare kommit till, men det är inte originalträningen. Vi kan ibland använda Chi-Bollarna för att fokusera lättare.

Hathayoga

Vanligast i Europa med dynamiska fysiska rörelser
Serier med utvalda positioner, stående, sittande och liggande på mattan
Finns massor av olika varianter från tuff till mjuk
Ashtangayoga (en sorts Hathayoga som följer en given strikt serie)  skapad för manliga krigare
Dynamisk, fysisk, fokuserad
Man följer alltid en serie. Tuff yoga som passar dig som gillar att utmana dig själv och svettas och jobba med din egen kroppstyngd. Disciplin präglar denna yogaform.
Iyengaryoga är en av de mest utövade yogaformen i världen och har sina rötter i den klassiska Hatha yogan
från avancerad till anpassad med hjälpmedel.

 

DET FINNS YTTERLIGARE MÅNGA ANDRA YOGA-Former och skolor.
Yogan är verkligen inget nytt!! Även om den kom till västvärlden i slutet på 1800-talet, så utvecklas och anpassas hela tiden i världen genom olika yogaskolor till nutidsmänniskans behov. Mångtusenåriga visdomar möter Nuet.
Namaste

tillbaka till start