Vilken yoga ska jag välja?

Hur hittar jag rätt i ”YOGA-djungeln” ?
Hur ska man veta vilken YOGA som är bäst för just mig??!!

Kanske du undrar: Varför finns det så många olika sorters yoga?
Då brukar jag svara: Yoga är som Musik. Det finns en variant för alla.
Eftersom alla individer är olika och unika, så gillar vi olika och unika upplevelser. Därför har yogan utveckats under århundraden till att det finns en yoga som passar just dig.
Prova dig fram tills du hittar DIN favorityoga! Det är enda sättet. Var snäll mot dig själv när du väljer.

Det bästa är att prova, men ställ Dig gärna några frågor först om vilket mål just Du har med Din yogautövning.

Det kan också vara så att man har olika behov och tycker om olika yogaformer i olika livsfaser.

Förslagsvis kan du testa  de vanligaste på marknaden, som t.ex.

Kundaliniyoga

Djupgående , meditativa, terapeutiska lugna och den del dynamiska rörelser
Passar de flesta och är världens vanligaste Yogaform

MediYoga = medicinsk yoga

MediYoga både förebygger ohälsa och rehabiliterar kroppsliga och mentala obalanser i självläkningssystemet.

Rörelser utvalda för att passa de allra flesta kroppar och baseras på medicinsk forskning.
MediYogan är ett självläkningssystem som passar dig som aldrig någonsin provat yoga förut, eller dig som vill komma tillbaka till yogan efter uppehåll.
Eller kanske dig, som hamnat i prestationstankar i andra yogaformer. Eller… vem som helst.

Klasserna passar alla åldrar, och är bra för dig som aldrig provat förut eller för dig som vill komma igång.

MediYoga baseras på Kundaliniyogan utan att följa Kundaliniyogans strikta system.
Djupgående terapeutiska lugna rörelser
Urvalet av rörelserna baseras på medicinsk forskning.
Passar de flesta, fokus på djupandning och man arbetar sig igenom kroppen och sinnet inifrån

MediYoga Hormon

Mjuk och kraftfull yoga som vitaliserar och balanserar hormonsystemet med inriktning på stresshormoner. Hormoner i balans är nyckeln till vårt välbefinnande samt påverkar starkt humör, tankeförmåga, energinivå och lust. Övningar som ökar livskraft och livsglädje! Passar dig som provat MediYoga förut eller är starkt motiverad att ta tag i din egen relation till stressreaktioner.Med inriktning på bålstabilitet med fokus på de tre nedersta kraftområdena i kroppen (chakra 1-3)

poweryoga/ChiYoga /YangYoga

en light-variant av ashtanga med inblandning av en del HahtaYoga. Passar de flesta, men lite tuffare och dynamiskt på ett mjukt sätt, med fokus på ujjaj-andning och solhälsningar samt smidighet och styrka

YinYoga

YinYoga  gör man mycket långsamt som en sorts djupgående stretch, där man ligger eller sitter helt stilla i en position ca 3-5 minuter, passar alla människor och kroppar. Den hjälper mot ryggvärk, nackproblem och motverkar stressrelaterade prestationstankar.. Yinyogan öppnar sakta upp stela höfter, minskar spänningar runt bäcken,, baksidor av ben blir smidigare och dessutom blir ryggraden mer flexibel. I yinyoga är det bindväven som stimuleras och töjs. Bindväv finns i hela kroppen och håller samman samtliga organ och muskler. Bindväven påverkas starkt vid olika stressreaktioner, så denna yogaform är bra mot stress, eftersom det även ingår meditation och övningar i medveten närvaro

VattenYoga

Yogainpirerade övningar som utförs i 34-gradig varmattenbassäng. Passar för rehab och förebyggande om du vill träna extra skonsamt.

Du blir omsluten av 34-gradigt vatten och får fokusera inåt i din kropp med alla sinnen närvarande i VarmvattenYoga på Hemsebadet.
Lugna mjuka, inkännande och skonsamma rörelser utföres efter varje individs förmåga på vattnets och deltagarnas villkor.
Pedagogiken bygger på Yogiska gamla traditioner sammanvävt med Metoden Antigymnastik, där vi tar hänsyn till muskelkedjornas samband och deltagaren får öva inkännande och kroppsmedvetenhet i samspel med medveten andning i det varma vattnet.

Passar Alla kroppar!

Hathayoga

Vanligast i Europa med dynamiska fysiska rörelser
Serier med utvalda positioner, stående, sittande och liggande på mattan
Finns massor av olika varianter från tuff till mjuk
Ashtangayoga (en sorts Hathayoga som följer en given strikt serie)  skapad för manliga krigare
Dynamisk, fysisk, fokuserad
Man följer alltid en serie. Tuff yoga som passar dig som gillar att utmana dig själv och svettas och jobba med din egen kroppstyngd. Disciplin präglar denna yogaform.
Iyengaryoga är en av de mest utövade yogaformen i världen och har sina rötter i den klassiska Hatha yogan
från avancerad till anpassad med hjälpmedel.

BikramYoga

26 yogaövningar för den som gillar utmaningar utföres i 40-gradigt varmt rum där man får igång utrensning av gifter ur kroppen med en rejäl svettning. I skrivande stund finns ingen Bikram på Gotland. Du får söka i Stockholm, där den finns på flera platser.

DET FINNS YTTERLIGARE MÅNGA ANDRA YOGA-Former och skolor.
Yogan utvecklas och anpassas hela tiden i världen till nutidsmänniskans behov. Mångtusenåriga visdomar möter Nuet.
Namaste

tillbaka till start